Hvad er PPC? PPC er en engelsk forkortelse, og står for Pay Pr Click. Direkte oversat til Dansk betyder det Betaling pr klik. PPC er en annonceringsmodel, der benyttes til at generere trafik ind til en hjemmeside med betalt annoncering, heraf navnet Pay Pr Click. Nogle af de hyppigst benyttede kanaler for PPC er Facebook annoncering og Google Ads. Kort fortalt, kan man sige at PPC er betalt online annoncering.
En PPC kampagne er baseret på, at der indgås en aftale imellem en hjemmeside (eller hjemmesidens ejer) samt en søgemaskine eller en annoncør, såsom Google. I aftalen indgår den type trafik hjemmesideejeren ønsker, budgettet der ønskes at blive brugt, samt målgruppe og hvor man vil have vist sine annoncer. Når annoncekampagnen er sat op, bliver annoncerne derefter vist på nettet, på Google, på Youtube eller hvor man nu har defineret at de skal vises. Kerneelementet i modellen er, at kunden kun betaler for de klik, der kommer på annoncerne. Altså betaling pr klik.